Kan het nog symbolischer? Dag op dag, 4 jaar na de aankondiging van de sluiting van Ford Genk, vond in de oude gebouwen van Ford de eerste Jobdate plaats. Tindergewijs op zoek naar een nieuwe job, dat was het concept. 100 Limburgse werkgevers hielden 1500 dates. Leeftijd, afkomst en geslacht hadden geen belang.
Exact vier jaar na de aangekondigde sluiting van de Genkse autofabriek, zwaaide de poort nog één keer open. Er werden honderden sollicitanten ontvangen die zich kwamen voorstellen aan de bijna honderd bedrijven met vacatures. Zowel langs de vraag- als de aanbodzijde waren de interesses en voorkeuren op voorhand via een website bekendgemaakt, zodat de ‘dates’ plaatsvonden tussen bedrijven en sollicitanten met een ‘match’. “Een soort Tinder voor jobmatching”, legt Geert Libregs, toenmalig voorzitter van JCI Limburg uit. “Het systeem heeft perfect gewerkt aangezien er op voorhand 1.500 dates geregistreerd stonden.”
De bedrijven die vacatures hadden meegebracht, waren van divers pluimage. “We hadden heel grote ondernemingen bij de deelnemers, zoals H.Essers, EDF Luminus, Carglass en Nike”, weet commissievoorzitter van JCI Limburg, Berten Vandebroek. “Daarnaast ook heel wat kleinere kmo’s en start-ups. Op die manier was het event interessant voor een heel breed publiek.”
Daarbij ook een aantal ex-personeelsleden van Ford Genk, die vier jaar na de aankondiging van de sluiting nog steeds op zoek zijn naar een nieuwe baan.
Het initiatief van JCI Limburg viel samen met de vierde verjaardag van de aankondiging dat Ford Genk zou sluiten.